Silnik 3 fazowy na 230V | Jak to zrobić?
Co zrobić gdy chcemy wykorzystać silnik trójfazowy, ale nie mamy dostępu do sieci trójfazowej, której doprowadzenie często pociąga dodatkowe koszty,Na taki problem natknęło się na pewno wielu z nas ale istnieje rozwiązanie zastępcze które może pomóc nam w założonym projekcie . Silnik trójfazowy może również pracować gdy zasilimy go z sieci jednofazowej - 230V. Do pracy silnika niezbędny jest wirujące pole magnetyczne tzn. cykliczna zmiana napięcia i wartości prądów na uzwojeniach silnika co ma miejsce w przypadku zasilania z sieci trójfazowej. Naszym rozwiązaniem jest kondensator, tzw. kondensator pracy - CB

Wyjaśnienie
Użycie kondensatora pozwala na przesuniecie w czasie narastania prądu na jednym z uzwojeń i tym samy stworzenie pola wirującego na skutek ładowania i rozładowywania użytego przez nas kondensatora.Prąd płynący przez uzwojenia nie jest jednak równy więc otrzymane przez nas pole magnetyczne nie jest już owalnie lecz eliptyczne co powoduje spadek Mocy i momentu rozruchowego silnika.
Pamiętajcie! Tracimy około 40 % mocy znamionowej i około 40-50% momentu rozruchowego.
Kondensator musimy dobrać do naszego silnika zgodnie ze wzorem:
CB = 70 * P [kW]
Opis:
CB- Pojemność w mikrofaradach.
P- Moc silnika w kW.
Przykład:
Musimy dobrać kondensator do pracy silnika trójfazowego 2 kW do pracy z zasilaniem z sieci jednofazowej 230V.
CB = 70 x 2 kW = 140 uF
Poniżej film z objaśnieniem Jak krok po kroku jak podłączyć silnik tójfazowy do sieci jednofazowej czyli z 400V na 230V. :
Kupienie kondensatora to bardzo prosta sprawa i najszybciej udać się do lokalnego sklepu RTV AGD gdzie dokonamy zakupu. Wadą tego rozwiązania jest to to że czasami nie będzie odpowiedniej pojemności a cena będzie dwu lub trzykrotnie wyższa. Osobiście polecam wyszukać "kondensator rozruchowy 140 uF " w wyszukiwarkę i dokonać zakupu.
Uwaga! |
- W przypadku dobrania złego kondensatora silnik może się mocno grzać!
- Pamiętajcie o napięciu pracy kondensatora -kupować ten o napięciu pracy 450V.
- Pamiętamy również o przestawieniu silnika w tzw. trójką,czyli pracę z napięciem 230 V (blaszki jak na zdjęciu ).

Podpięcie silnika realizujemy według schematu:
